برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

اطلاع رسانی‌ها۰۷ بهمن ۱۳۹۵

خودروهای دیجی‌کالا چگونه تامین می‌شوند؟

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا خودرو می‌فروشد. این خبری است که در چند روز گذشته احتمالا بارها به گوش‌تان خورده و در جریان پرونده‌ی ویژه‌ی «همه‌ی آن‌چه باید درباره‌ی خرید خودرو از دیجی‌کالا بدانید» درباره‌اش مطالب مفصلی خوانده‌اید. حالا می‌دانید که دیجی‌کالا در گام نخست تنها خودروهای وارداتی را می‌فروشد و در فاز فعلی، برنامه‌ای برای فروش خودروهای داخلی که متولی مستقیم ساخت و عرضه‌ دارند، در نظر گرفته نشده است. اما سوالی که احتمالا برای تعداد زیادی از کاربران دیجی‌کالا و حتی فعالان حوزه‌ی خودرو در کشور پیش آمده این است که آیا دیجی‌کالا خودروهایش را مستقیما از تولیدکننده‌های خارجی تهیه و سپس در اختیار خریداران قرار می‌دهد؟

پاسخ سوالی که در بالا طرح شد، منفی است؛ دیجی‌کالا هیچ‌کدام از خودروهای به فروش گذاشته شده را مستقیما وارد کشور نمی‌کند. پاسخ این سوال می‌تواند بخش زیادی از انگیزه‌های دیجی‌کالا را در ورود به حوزه‌ی فروش خودرو شفاف‌تر کند. دیجی‌کالا در برنامه‌های توسعه‌ای و اضافه کردن گروه‌های محصولی جدید، همیشه نیاز مخاطبان‌اش را بر هر مولفه‌ی دیگری ارجح می‌داند. گروه خودرو راه‌اندازی شد، چون بر اساس امکان‌سنجی‌های انجام شده در دیجی‌کالا طی یک سال گذشته، نیاز به پایگاهی منسجم و قابل اعتماد که فرایند خرید خودرو را برای کاربرانش تسهیل کند، به‌جد احساس می‌شد.

حالا که دیجی‌کالا خودروها را شخصا وارد کشور نمی‌کند، سوال بعدی احتمالا درباره‌‎ی این است که این خودروها چگونه به دست خریداران می‌رسند؟

دیجی‌کالا در زمینه‌ی فروش خودرو مستقیما با واردکننده‌های معتبر سراسر ایران همکاری می‌کند. شرکت‌هایی که پیش از این هم مستقیما خودرو می‌فروختند، اما حالا با هدف اصلاح بازار فروش خودرو با دیجی‌کالا همراه شده‌اند. به بیان دیگر دیجی‌کالا ابزار و امکاناتی که در طول یک دهه فعالیت در حوزه‌ی تجارت الکترونیکی فراهم کرده را در اختیار تامین‌کننده‌های خودرو قرار می‌دهد تا محصولات‌شان را با سهولت بیش‌تری در اختیار مصرف‌کننده‌های سراسر کشور قرار بدهند. البته دیجی‌کالا با تعیین استانداردها مشخص و شفاف به‌شکل تمام قد از کاربران‌اش در طول فرایند تهیه‌ی خودرو، حمایت می‌کند. در قراردادهای همکاری که بین دیجی‌کالا و تامین‌کننده‌های خودرو به امضا می‌رسد، سهم خریدار و امکاناتی که باید در اختیارش قرار بگیرد به‌شکل واضح قید شده است. هم‌چنین در تمام مسیری که به خرید خودرو منجر می‌شود، دیجی‌کالا همراه خریداران خواهد بود تا آرامش خیالی که در خرید سایر محصولات این فروشگاه اینترنتی وجود دارد، در خرید خودرو هم تکرار بشود.

001

در این میان احتمالا سوال بزرگ‌تری در ذهن تامین‌کننده‌های خودرو و آن دسته از کسب‌وکارهایی که در بازار سنتی خودرو مشغول به فعالیت‌اند، شکل گرفته است. این‌که آیا دیجی‌کالا قصد دارد سهم آن‌ها را از بازار خودرو تصاحب کند و جای‌شان را بگیرد؟

پاسخ به این سوال هم منفی است. پیش از هرچیز در نظر داشته باشید که خرید و فروش آنلاین در کشور ما تنها یک درصد از سهم کل بازار را به خودش اختصاص می‌دهد. این موضوع به‌تنهایی کافی است تا نگرانی کسب‌وکارهای سنتی‌تر را مرتفع کند. حال این‌که از هر هشتاد خرید و فروش خودرو که در کشور انجام می‌شود، تنها یکی به خودروهای نو و کار نکرده اختصاص دارد. دیجی‌کالا تا به امروز تنها محصولات و نو و استفاده نشده را در اختیار کاربران‌اش قرار داده است؛ پس بازهم جای نگرانی برای سایر فعالان حوزه‌ی خودرو باقی نمی‌ماند.

در انتها دیجی‌کالا مجددا تاکید می‌کند ورود به حوزه‌ی خودرو تنها با هدف فراهم آوردن بستری امن و راحت برای خریداران و همراهان همیشگی‌اش انجام شده و نه‌تنها قصد این فروشگاه اینترنتی ایجاد پلتفرمی انحصاری برای این کسب و کار نیست، بلکه با همراهی تامین‌کننده‌های خودرو در سراسر کشور قصد دارد به رشد و شکوفایی این بازار کمک کند.

telegram_ad2_1

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.