برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

گفتگوها۰۷ شهریور ۱۳۹۷

سعید محمدی: صنایع دستی را نمی‌شود از زندگی آدم‌ها حذف کرد

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

در پنجمین روز از نمایشگاه صنایع دستی سعید محمدی از موسسان دیجی‌کالا از نمایشگاه و غرفه دیجی‌کالا دیدار کرد. سعید محمدی در بازدید از غرفه دیجی‌کالا با هنرمندان حاضر در این غرفه گفت‌وگو و از محصولات چاروق‌دوزی اصفهان بازدید کرد. سعید محمدی چاروق‌ها و کیف‌های چرمی را تحسین و از هنرمند اصفهانی تقدیر کرد.

[quote align=”left”]سعید محمدی: نمایشگاه به مفهوم فیزیکی‌اش یک موضوع کلی است. اینکه در یک فضای مشترک سالی یک یا نهایتا دوبار فعالان آن حوزه دور هم جمع می‌شوند خوب و جالب است اما ظرفیتش محدود است.[/quote]

سعید محمدی در گپی کوتاه درباره حضور دیجی‌کالا در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و غرفه امسال آن و تفاوتش با سال گذشته گفت: «فکر می‌کنم حضور دیجی‌کالا در نمایشگاه صنایع دستی کار جالب، مفید و ارزشمندی است و به نسبت سال پیش بنظرم رسیده که ایده‌های جالب‌تری به کار گرفته شده. به هر حال امسال برای بنگاه‌های اقتصادی سال ساده‌ای نیست و همین که دیجی‌کالا توانسته و همت کرده که در این شرایط هم در نمایشگاه صنایع دستی همچنان حضور داشته باشد و برای سومین سال متوالی جایگاه خودش را در این نمایشگاه حفظ کند کار باارزشی است. ضمن اینکه به هر حال خبرها را که دورادور دنبال می‌کردم بنظر می‌رسید که به نسبت استقبال خوبی هم شده و خیلی‌ها به دیجی‌کالا تبریک گفته‌اند. از بچه‌های دیجی‌کالا که این غرفه را در نمایشگاه صنایع دستی ترتیب داده‌اند متشکرم.»

از سعید محمدی درباره رابطه خودش با صنایع دستی سوال کردیم چون به هر حال به عنوان بنیانگذار یک شرکت دیجیتالی مدرن احتمال می‌دادیم که شاید علاقه زیادی به این امر نداشته باشد اما اتفاقا سعید محمدی از علاقمندان صنایع دستی از کار درآمد. او در پاسخ به این سوال گفت: «صنایع دستی به هر حال یکی از آن عناصر فرهنگ‌ساز و اصیل و ریشه‌دار هر جامعه‌ای است. و هیچ‌وقت نباید و نمی‌شود از سبک زندگی افراد حذف شود. ما در دیجی‌کالا سعی‌مان بر این بوده که این حوزه اصیل و فاخر و ارزشمند را که در فرهنگ ایرانی قدیمی و ریشه‌دار هم هست، در یک قالب نو با یک شیوه عرضه و ارائه نو به مخاطب امروزی‌تر معرفی کنیم. و به قشر جوان که شاید کمی از لحاظ سبک زندگی و ذائقه متفاوت از گذشته است و کمتر هم در معرض این آثار و محصولات صنایع دستی قرار می‌گیرد. ما می‌خواستیم کمک کنیم که دو حوزه صنایع دستی و قشر جوان را به هم نزدیکتر کنیم. شخصا هم خیلی به صنایع دستی علاقه دارم و هم دلم می‌خواهد که این نزدیکی اتفاق بیفتد. حتی بنظرم شاید تنها راه باشد که بتواند جوان امروزی را با صنایع دستی پیوند بدهد چون جوان‌ها شاید هیچ‌وقت یا هر ده سال یک‌بار در طول زندگی‌شان بتوانند به مغازه‌های صنایع دستی فروشی اصفهان، یزد، تبریز، شیراز، کرمان و بیرجند و غیره سر بزند و در معرض محصولات صنایع دستی قرار بگیرد. تازه اگر علاقمند به این حوزه باشد. خود این دوری باعث می‌شود کم‌کم صنایع دستی از یادها برود و از زندگی آدم‌ها خارج شود. در دیجی‌کالا یکی از هدف‌های ما این بوده که بتوانیم این دو را به هم نزدیک کنیم. فکر می‌کنیم تا حدی توانستیم ولی باید قدم‌های بزرگتری برداریم.»

سال گذشته هم سعید محمدی به نمایشگاه صنایع دستی سر زده بود. از او پرسیدیم که به طور کلی نظرش درباره نمایشگاه صنایع دستی چیست و اینکه آیا امسال با سال گذشته تفاوتی داشته است؟ محمدی پاسخ داد: «نمایشگاه به مفهوم فیزیکی‌اش یک موضوع کلی است. اینکه در یک فضای مشترک سالی یک یا نهایتا دوبار فعالان آن حوزه دور هم جمع می‌شوند خوب و جالب است و کمک می‌کند که ارتباطات شکل بگیرد. تلاش و هزینه زیادی هم برای برگزاری‌اش می‌شود. بین خود هنرمندان به هر حال جریانی از اطلاعات شکل می‌گیرد که خوب است و در عین حال به بزرگتر شدن بازارشان و جلب مشتری هم کمک می‌کند. اما این موضوع را هم نمی‌شود نادیده گرفت که بضاعت نمایشگاه به شکل نمایشگاه فیزیکی امروز دیگر کمی با گذشته فرق دارد. در گذشته نمایشگاه تنها یا یکی از راه‌های اصلی ارتباط گرفتن صنعت و صنف با مخاطبانشان و با یکدیگر بود. الان دیگر راه‌های بهتر و سریع‌تر و جامع‌تری مثل شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که مخاطب‌شان هم بسیار بیشتر از کسانی است که به نمایشگاه می‌آیند. از فضای اینترنت و تجارت الکترونیک برای این ماجرا الان بهره بیشتر و بهتری می‌توان برد.»

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.