برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

رویداد‌ها۰۳ آبان ۱۳۹۶

دیجی‌کالا میزبان مدیران و دبیران رسانه‌های حوزه‌ی فناوری و کسب وکار

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

یکشنبه 30 مهر ۹۶، فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا میزبان جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های در حوزه‌ی فناوری و کسب‌و‌کارهای نوین بود. میهمانان رسانه‌ای دیجی‌کالا توانستند همزمان با بازدید از بزرگترین مرکز پردازش سفارشات خاورمیانه، با بنیان‌گذاران، مدیران عامل و مدیران ارشد دیجی‌کالا دیدار کنند و سوالات خود را درباره‌ی بزرگترین کسب‌و‌کار اینترنتی ایران بپرسند.

این میهمانان ابتدا در دفتر مرکزی دیجی‌کالا واقع در میدان عطار جمع شدند و سپس به اتفاق یکدیگر به مرکز پردازش دانش واقع در غرب تهران رفتند. مرکز دانش که در شهرک دانش واقع شده است، بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه است.

این دیدار با خوشامدگویی سرپرست روابط عمومی دیجی‌کالا آغاز شد. بعد از آن آقایان حمید محمدی و سعید محمدی، بنیان‌گذاران و مدیران عامل دیجی‌کالا در مورد شکل‌گیری و نحوه‌ی کار دیجی‌کالا توضیح دادند.

اولین موضوع، داستان شکل‌گیری دیجی‌کالا و تاریخچه‌ی آن بود. حمید محمدی در جمع مدیران رسانه‌ها گفت: «دیجی‌کالا در ابتدا با هدف تبدیل شدن به مرجعی برای نقد و بررسی کالای دیجیتال و تسهیل و تسریع خرید آگاهانه راه اندازی شد.»

او اضافه کرد: «دیجی‌کالا سال 85 کار خود را آغاز کرد و طی چند سال پیشرفت قابل توجهی داشت. به‌ طوری که با متوسط رشد 100 درصدی سالیانه‌ی کسب‌وکار، حالا بیش از 90 درصد از بازار خرده فروشی آنلاین را از آن خود کرده است. این پیشرفت دیجی‌کالا، 2500 فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده است.»

دستاوردهای دیجی‌کالا

در این جلسه، بخشی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای دیجی‌کالا در طول ۱۱ سال فعالیت، برای میهمانان به نمایش گذاشته شد. سرفصل‌هایی که درباره‌ی آن‌ها صحبت شد شامل موارد زیر بودند:

  • دیجی‌کالا در سال 1385 کار خود را با گروه‌های کالایی دوربین، موبایل، لپ‌تاپ و کامپیوترهای جیبی آغاز کرد.
  • در سال 1391 نسخه جدید وب‌سایت دیجی‌کالا راه اندازی شد.
  • در سال 1393 گروه‌های کالایی غیر دیجیتال گسترش پیدا کردند و پرسنل دیجی‌کالا از 740 نفر به 1300 نفر رسید.
  • در سال 1395 مرکز فروشندگان دیجی‌کالا، Open Box و دیجی استایل راه اندازی شد و دیجی‌کالا همکاری خود را با فروشگاه کتاب الکترونیک فیدیبو آغاز کرد.
  • در سال 1396 دیجی‌کالا به عنوان سومین سایت پربازدید کشور، بزرگ‌ترین نمایشگاه آنلاین کتاب را برگزار کرد. در همین سال دیجی‌کالا مرکز پردازش دانش و Content Factory را افتتاح کرد.

در ادامه، آقای حمید محمدی درباره‌ی نقش موثر دیجی‌کالا در کارآفرینی و مسئولیت‌های اجتماعی چنین گفت: «در این مسیر دیجی‌کالا هیچ‌گاه مسئولیت‌های اجتماعی خود را فراموش نکرده و تمام تلاشش را برای حمایت از تولیدکنندگان کالای باکیفیت ایرانی، کارآفرینی و توانمندسازی استعدادها، کمک به استارت‌آپ‌های نوپای اینترنتی و مشارکت در فعالیت‌های خیریه انجام داده است. در کنار این، دیجی‌کالا همواره مشتری محوری را اصل اساسی کارش قرار داده و با شفاف‌سازی و ایجاد دسترسی عادلانه، سعی کرده از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت کند.»

حمید محمدی درباره‌ی آغاز فعالیت مرکز فروشندگان یا همان Market place گفت: «یکی از دستاوردهای مهم دیجی‌کالا در سال 95، آغاز فعالیت واحد مرکز فروشندگان است. این واحد با هدف بالا بردن بهره‌وری در نظام توزیع و خرده فروشی و حمایت از کسب و کارهای کوچک و البته گسترش تنوع محصولی در جهت رضایت مشتریان شروع به کار کرد. در واقع دیجی‌کالا بستری برای عرضه‌ی محصولات توسط فروشندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان فراهم کرده تا طیف گسترده‌تری از مشتریان داشته باشند. چشم‌انداز مرکز فروشندگان دیجی‌کالا این است که در آینده‌ای نزدیک با 100 هزار تولیدکننده و فروشنده همکاری کند.»

بازدید از واحدهای مختلف

پس از پایان این جلسه، تور بازدید از مرکز پردازش دیجی‌کالا برگزار شد. در این تور، میهمانان همراه با مدیران دیجی‌کالا از قسمت‌های مختلف مرکز پردازش، مثل انبار، Content Factory و واحد ارتباط با مشتریان دیدن کردند. در هر قسمت، مدیر ارشد واحد مربوطه توضیحات لازم را در مورد نحوه‌ی کار آن ارائه و به سوالات پاسخ می‌داد.

تور بازدید، از محل ورود کالا به انبار و بعد از آن قسمت Pick up آغاز شد. در بخش انبار آقای کاوه احسانی، مدیر ارشد واحد پردازش، به ارائه‌ی توضیحات در مورد کار این واحد پرداخت. او گفت: «یکی از دستاوردهای اخیر دیجی‌کالا افتتاح و انتقال انبار به مرکز پردازش دانش است. با تکمیل و توسعه‌ی این مرکز، توانایی پردازش سفارشات به پنج برابر افزایش یافته است. مرکز پردازش دانش با مساحتی در حدود 50 هزار مترمربع و ظرفیت 4 میلیون آیتم، بزرگ‌ترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه و شمال آفریقاست.»

بعد از آن، میهمانان رسانه‌ای دیجی‌کالا، به همراهی آقای نیما رسول زاده مدیر ارشد واحد محتوا، از Content Factory بازدید کردند. آقای رسول‌زاده به هنگام معرفی واحد محتوا گفت: «تا کنون در این واحد بیش از 100 هزار شرح کالا و بیش از 14 هزار نقد و بررسی برای کالاهای مختلف تولید شده است. در کنار گروه تولید کاتالوگ، یک تیم به صورت تخصصی بر اخبار دنیای علم، تکنولوژی و سرگرمی کار می‌کنند. به همت این تیم، تاکنون 17 هزار مطلب در رسانه آنلاین دیجی کالامگ منتشر شده است.»

این تور با بازدید از واحد لجستیک و ارسال ادامه یافت. مدیران این واحدها توضیح دادند که این بخش از دیجی‌کالا، 24 ساعت شبانه روز در هفت روز هفته مشغول پردازش سفارشات مشتریان است. جالب است بدانید دورترین سفارشی که دیجی‌کالا ارسال کرده به روستای تیس در بندر جاسک بوده است.»

آخرین بخش تور، بازدید از واحد ارتباط با مشتریان بود. در این قسمت آقای فتاحی، مدیر ارشد واحد ارتباط با مشتریان در مورد نحوه‌ی کار و دغدغه‌های آن توضیح داد و گفت: «دیجی‌کالا از هیچ تلاشی برای رضایت بیشتر مشتریان فروگذار نمی‌کند. جا دارد اشاره کنیم از سال 95 تا کنون به بیش از 3 میلیون تماس تلفنی پاسخ داده و زمان انتظار تماس برای 80 درصد کاربران کمتر از 20 ثانیه است.»

در انتهای این بازدید، آقای سعید محمدی در تبیین برنامه‌های آتی دیجی‌کالا، توسعه مدل تجاری Market Place، حمایت از کسب‌و‌کارهای کوچک‌تر و گسترش فعالیت در منطقه را محوری دانست و گفت: «دیجی‌کالا به زودی سرویس پرایم برای مشتریان ویژه و سرویس ارسال فوق سریع در تهران را راه اندازی می‌کند و به زودی دیجی‌کالا به نسل جدید پلتفرم مهاجرت می‌کند.»

دیدار مدیران و سردبیران رسانه‌های حوزه‌ی فناوری و کسب و کار از دیجی‌کالا، با یک پذیرایی دوستانه به پایان رسید.

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.