برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

اطلاع رسانی‌ها۱۳ مرداد ۱۳۹۸

ایده‌های جوان در حوزه هوش مصنوعی برای حل چالش‌های تجارت الکترونیک

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

دیجی‌کلا نکست حدود یک ماه است که میزبان کمپ تابستانی برای علاقه‌مندان به فعالیت در زمینه هوش مصنوعی است و روز چهارشنبه 9 مرداد 1398 نخستین جلسه ارائه ایده‌ها برای توسعه محصولات با استفاده از هوش مصنوعی برگزار شد.

در این برنامه، شرکت‌کنندگان در هشت گروه، طرح‌ها و ایده‌های خود را در حوزه‌های عملیات، لجستیک، پردازش کالا و موتورهای جستجوی هوشمند ارائه کردند. این طرح‌ها، حاصل ایده‌هایی است که گروه‌ها در طول سه هفته از آغاز کمپ به آن رسیده‌اند و می‌تواند به توسعه تجارت الکترونیک کمک کند. بعد از پایان مرحله اول، ایده‌های تیم‌های مختلف در زمینه هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک آماده اجرا می‌شود و داده‌های واقعی در اختیار تیم‌ها قرار خواهد گرفت تا طرح‌های خود را به صورت عملی محک بزنند. همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز مانند اینترنت، سرور و سایر نیازها در اختیار تیم‌ها قرار خواهد گرفت.

دکتر روح الله رحمانی، رئیس هیات مدیره دیجی‌کالا نکست، این کمپ هوش مصنوعی را فرصتی برای افزایش بهره‌وری صنعت می‌داند و می‌گوید: هوش مصنوعی باید به شکلی توسعه پیدا کند که برای نیازهای کشور کاربردی باشد. بنابراین ما باید در این کمپ کارهای زیرساختی انجام دهیم و کیفیت و مقیاس‌پذیری را در نظر داشته باشیم. پیدا کردن راه‌حل‌ها و حل مشکلات واقعی صنعت با داشتن داده‌های واقعی که دیجی‌کالا در اختیار اعضای کمپ می‌گذارد ممکن خواهد بود.

امیر صالحی، مدیرعامل دیجی‌کالا نکست، کمپ استارتاپی دیجی‌کالا نکست را اینگونه توصیف می‌کند: کمپ هوش مصنوعی از چهار هفته پیش بعد از برگزاری آزمونی سخت برای داوطلبان ورود به این کمپ آغاز شد. ابتدا 700 نفر برای شرکت در کمپ تابستانی هوش مصنوعی ثبت نام کردند که از این تعداد 100 رزومه برای آزمون ورودی انتخاب شد. بعد از برگزاری آزمون هم 52 نفر برای حضور در کمپ انتخاب شدند. در این کمپ ایده‌هایی از دل صنعت بیرون آمد، ایده‌هایی که از داخل یک صنعت به آن نگاه می‌کند و مواردی را در نظر می‌گیرد که شاید از بیرون به خوبی دیده نشود. در حال حاضر تیم‌ها به طور مشخص روی این ایده‌ها تمرکز کرده‌اند و امروز ارائه‌هایی داشتند تا مشخص شود برای دوره هشت هفته‌ای پیش رو دقیقا در چه حوزه‌ای مشغول فعالیت خواهند شد. بعد از این دوره محصول اولیه آماده می شود، ما از سرمایه‌گذارها برای سرمایه‌گذاری روی این ایده‌ها دعوت می‌کنیم، ایده‌هایی که برای دیجی‌کالا مناسب باشند در بخش‌های مختلف اجرایی خواهند شد و بسیاری از آنها تبدیل به استارتاپ خواهند شد. این ایده‌ها در زمینه کشف محصول، موتور جستجوی هوشمند، نوآوری در زمینه قیمت‌گذاری، بازی‌سازی و کراود فاندینگ (Crowd Funding)، لاجستیک، خدمات مشتریان و … است که در همه آنها از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

سهیل مقدم، معاون تکنولوژی دیجی‌کالا (CTO) هم بعد از شنیدن ایده‌های تیم‌های مختلف می‌گوید: ما می‌توانیم در مورد همه ایده‌هایی که مطرح شده است، چالش‌هایی در بخش تکنولوژی دیجی‌کالا برای تیم‌ها تعریف کنیم و می‌توان گفت این تیم‌ها دو ماه سخت پیش رو دارند. این ایده‌ها بسیار مرتبط با مسائلی است که ما در یک تجارت الکترونیک به آنها نیاز داریم و به راحتی با داده‌های واقعی می‌توان ایده‌ها را به محصول باکیفیت تبدیل کرد.

سینا زمانی، دانشجوی سال آخر کارشناسی علوم کامپیوتر با تجربه کار در زمینه هوش مصنوعی و پروژه‌های دانشجویی در زمینه پردازش زبان، درباره ایده اولیه طراحی محصول در زمینه هوش مصنوعی می‌گوید: ایده اولیه گروه ما کار روی پردازش زبان و تمرکز روی شبکه‌های اجتماعی به زبان فارسی بود. اما در طول این کمپ به این نتیجه رسیدیم که موتور جستجوی هوشمند و پردازش زبان فارسی در این زمینه یکی از نیازهای مهم این صنعت است و ما هم توانایی کار در این حوزه را داریم و به این ترتیب روی ایده موتور جستجویی هوشمند که بر اساس گفتگو قابلیت جستجو داشته باشد، تمرکز کردیم. کمپ هوش مصنوعی دیجی‌کالا نکست افراد با تخصص هوش مصنوعی و مسلط در این حوزه را دور هم جمع کرده است که از نظر علمی و فنی تقریبا یکدست هستند و کارگاه‌ها و آموزش‌ها هم در حوزه تیم‌سازی و هم در حوزه‌های فنی بسیار آموزنده بوده است. در این کمپ همه افراد روی ایده‌ها و علاقه‌مندی‌های خود وقت می‌گذارند.

امین ستایش، کارشناس کامپیوتر دانشگاه تهران هم حضور در این کمپ را فرصتی برای پیش بردن پروژه به شکل تیمی می‌داند و معتقد است ایده‌هایی که در یک تیم پرورش پیدا می‌کند، نتیجه بهتری خواهد داشت: در این کمپ علاوه بر آموزش تکنیکال موضوعات مرتبط با هوش مصنوعی، نحوه ارائه و مهارت‌های نرم برای موفقیت در یک پروژه هم آموزش داده می‌شود. ما تیم خوبی را تشکیل دادیم و روی ایده تشخیص تقلب در تبلیغات کار می‌کنیم. تیم ما در همین کمپ به این ایده رسید و جای خالی این ایده را در شرکت‌های ایرانی حس کردیم. ما تاکنون داده واقعی نداشتیم، اما تحلیل آماری برای بررسی این موضوع انجام دادیم و با الگوریتم‌های هوش مصنوعی مدل‌هایی را توسعه دادیم که بتوانیم تقلب را پیدا کنیم تا هزینه‌های تبلیغات شرکت را پایین آوریم.

برنامه کمپ استارتاپی دیجی‌کالا نکست، با حضور دانشجویان، متخصصان و فعالان حوزه هوش مصنوعی و حمایت دیجی‌کالا نکست برنامه‌ای سه ماهه است که شرکت‌کنندگان در آن اقدام به تیم‌سازی و توسعه ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه خود می‌کنند. در این برنامه افراد یا گروه‌های مختلف پس از آموزش مقدماتی تشکیل تیم دادند و تیم‌های منتخب کار روی ایده خود را برای یک بازه سه ماهه آغاز کردند. اساتید و مربیان دیجی‌کالا نکست هم در طول این دوره تجربه و تخصص سال‌ها فعالیت اجرایی خود را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند.

[tile_gallery images=”567807,567805,567803″]

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.