برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

اطلاع رسانی‌ها۱۳ آبان ۱۳۹۸

چطور در دام کلاه‌برداری به روش فیشینگ نیفتیم؟ (فرمول قسمت 42)

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

فیشینگ یکی از جراِئم سایبری است که در آن فرد مجرم تلاش می‌کند از طریق پیامک، ایمیل، وب‌سایت جعلی یا حتی تماس تلفنی، خودش را به عنوان یک سازمان معتبر جا بزند و افراد را فریب دهد تا اطلاعات مهمی مثل پسوردها یا اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار فرد قرار دهند.

برای مثال ممکن است شما ایمیل یا پیامی در اینستاگرام دریافت کنید مبنی بر اینکه در قرعه‌کشی یه شرکت معتبر مثل دیجی‌کالا برنده شدید. وقتی برای دریافت جایزه اقدام می‌کنید از شما درخواست می‌شود مبلغ خیلی کمی را به حساب شرکت واریز کنید. ولی در واقع صفحه‌ای که به آن هدایت می‌شوید اصلا درگاه پرداخت بانکی نیست و فقط شبیه آن طراحی شده است. به این ترتیب شما به سادگی تمام اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار فرد مجرم قرار داده‌اید.

اما چطور مراقب باشیم تا در دام فیشینگ نیفتیم. مهم‌ترین نکته این است که نسبت به جعلی بودن تماس‌ها، پیامک‌ها، ایمیل‌ها و سایت‌ها هشیار باشیم و همیشه مطمئن شویم منبع یک پیام به درستی همان است که ادعا شده است. به ویژه در جاهایی مثل درگاه‌های پرداخت اینترنتی که تعاملات مالی از طریق آن انجام می‌شود، حتما باید از جعلی نبودن صفحه مطمئن شوید. خیلی وقت‌ها ممکن است آدرس ایمیل، آدرس سایت یا شماره تلفن، بسیار شبیه به آدرس یا شماره اصلی باشد، اما حتی یک حرف یا رقم متفاوت را هم نباید نادیده گرفت. برای مثال صفحه شاپرک با آدرس ” shaparak.cep.ir” که شما را به درگاه پرداخت بانک وصل می‌کند، ممکن است با آدرسی مشابه مثل ” shaparrak.cep.ir” باز شود، در این صورت شما وارد صفحه‌ای شده‌اید که قصد سواستفاده از اطلاعات حساب شما را دارد.

در نهایت این را هم فراموش نکنید که دیجی‌کالا هیچ‌وقت برای اهدای جایزه پولی از شما درخواست نمی‌کند و فقط از طریق شماره تلفن و اکانت‌های رسمی با شما در ارتباط خواهد بود. هر پیامی از اکانت‌های غیررسمی که با نام دیجی‌کالا یا نام‌های مشابه به شما پیام دهد، احتمال کلاه‌برداری دارد پس حتما مراقب اطلاعات حساب بانکی خود باشید و هرگز روی لینکی که از مرجعی مشکوک و نامعتبر ارسال شده است، کلیک نکنید.

اکانت رسمی دیجی‌کالا در اینستاگرام: @digikalacom

(اکانت‌هایی که در بخش Following اینستاگرام دیجی‌کالا هستند مورد تایید هستند)

شماره تلفن دیجی‌کالا: 61930000-021

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.