برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

دیگر رسانه‌ها۲۵ اسفند ۱۳۹۷

قدم برداشتن دیجی‌کالا در مسیر فین‌تک

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

 

دیجی‌پی (DigiPay) استارت‌آپی در حوزه پرداخت است که کمتر از یک ماه پیش نسخه اول اپلیکیشن آن آغاز به کار کرده است. پیش از این دیجی‌پی با نام هماپی به فعالیت می‌پرداخته و اکنون با ارائه محصول درگاه پرداخت هوشمند، تبدیل به یکی از سرویس‌دهنده‌های پرداختی روی پلتفرم دیجی‌کالا شده است.

دیجی‌پی قصد دارد مجموعه‌ای پایدار و کامل از راهکارهای پرداختی با تمرکز بر پرداخت موبایلی ارائه دهد که بخشی از آنها در قالب اپلیکیشن دیجی‌پی و تعدادی از آنها در قالب سرویس‌های نوین پرداخت آنلاین از طریق بانک‌ها و وبسایت‌ها ارائه می‌شود. درباره برنامه‌ها و محصولات دیجی‌‌پی با مدیرعامل آن، هومن امینی گفت‌وگویی انجام دادیم که مشروح آن را را ادامه می‌خوانید.

گفتگوی راه پرداخت با هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی

امینی فعالیت این استارت‌آپ را این‌گونه توضیح داد: «دیجی‌پی فین‌تکی است که در زمینه‌های C2C، B2C و B2B فعالیت می‌کند و قصد دارد محصولات و سرویس‌هایی را در اختیار مشتریانش قرار دهد. فرایند پرداخت‌یاری ما هم چندماهی است که شروع و آزمایش‌های اولیه آن انجام شده و اکنون هم در حال انجام آزمایش‌های نهایی با شاپرک هستیم.»

آغاز ماجرا

او داستان پیوستن این شرکت به دیجی‌کالا را توضیح داد و گفت: «زمانی که ما استارت‌آپی به نام هماپی بودیم این تجربه را داشتیم که یک SDK اولیه پرداخت را در اختیار دیجی‌کالا قرار دهیم؛ اما هرچه جلو رفتیم، به این نتیجه رسیدیم که برای گسترش فضای فعالیت، تنوع پذیرنده‌ها و کاربران، این کار را از درون دیجی‌کالا انجام دهیم.»

او در ادامه گفت: «همان‌طور که می‌دانید در شرکت‌های بین‌المللی مانند پی‌پل و پی‌یو که در اروپای غربی، شرقی و امریکای شمالی فعالیت فین‌تکی انجام داده‌اند، اوج حرکت آنها وقتی بود که مشارکت استراتژیکی انجام دادند و به همین دلیل در کسب‌وکارهای بزرگ ادغام شدند. این موضوع باعث شد بازاری که سرویس‌هایش را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد، بزرگ‌تر شود و تنوع سرویس‌ها و محصولاتی که می‌تواند ارائه دهد هم تغییر کند.»

امینی با اشاره به اینکه این اتفاق برای دیجی‌پی بعد از ادغام شدن آن با دیجی‌کالا هم افتاد، گفت: «تیم و هسته‌ای که به دیجی‌پی منتقل شد، باعث شد کاری که بیش از دو سال برای انجام آن طول می‌کشید، در یک زمان ۹ ماهه انجام شود و تقریبا بتوانیم سه محصول را ارائه دهیم. این امر اتفاق نمی‌افتاد، مگر اینکه ما از داخل مجموعه‌ای مانند دیجی‌کالا دانشی نسبت به تنوع محصول و سرویس‌ها را برای مشتریان خود فراهم کنیم.»

ارائه سرویس برگشت پول

او درباره اینکه همکاری با دیجی‌کالا برای آنها چه مزیتی داشته، گفت: «دیجی‌کالا غیر از زمینه‌هایی که یک تجارت الکترونیکی بزرگ در پرداخت به آن نیاز دارد، از مزیت‌های دیگری هم برخوردار است. در گذشته، دیجی‌کالا تنوعی از درگاه‌های پرداخت مانند ملت، سامان و پارسیان را داشت و هرکدام از اینها کیفیت متفاوتی در بازار داشتند. یکی از چالش‌های دیجی‌کالا این بود که چگونه بدون اینکه دغدغه از کار افتادن این درگاه‌ها را داشته باشد، بتواند سرویسی را به مشتریان خود ارائه دهد.»

چالش دیگر دیجی‌کالا بحث برگشت پول بود که امینی در این باره توضیح داد: «یکی از موفقیت‌های دیجی‌کالا در یک دوره کوتاه، کیفیت سرویسی بود که در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و یکی از پایه‌های آن، کیفیت سرویس برگشت کالا و خدمات بود. در این کیفیت اولین بحثی که پیش می‌آید بحث برگشت پول است. برگشت پول فرایندی طولانی برای دیجی‌کالا محسوب می‌شد. بعد از حضور دیجی‌پی این فرایند ارگانیک، اتوماتیک و یکپارچه شده در بک آفیس دیجی‌کالا قرار گرفت.»

امینی با ابراز اینکه دیجی‌پی مشتاق است این سرویس را در اختیار بقیه پذیرنده‌های بزرگ هم قرار دهد، گفت: «همچنین این سرویس را در اختیار پذیرنده‌های کوچکی که برای دادن سرویس خوب به مشتریان خود اولویت قائل هستند، قرار می‌دهیم. این مسیر که از پرداخت می‌گذرد، علاوه بر اینکه پروژه‌های لجستیک و بک آفیس را تعریف می‌کند، باید این احساس و تجربه را در مشتری ایجاد کند که پولش را در صورت عدم تمایل استفاده از کالا در اسرع  وقت دریافت کند.»

حجم کم بازار تجارت الکترونیک

امینی درباره ارتباط خود با رگولاتوری توضیح داد: «برای بسیاری از نیازهای دیجی‌کالا، رگولاتور هم هنوز جواب مشخصی نداده است. کاری که در دیجی‌پی برای حل این مشکل انجام شده این است که نه تنها با رگولاتورها که با بانک‌ها و شرکت‌های پی‌اس‌پی هم جلسات متعددی برای تعامل تشکیل داده‌ایم. هدف این بود که دغدغه‌ها با زبان مالی توسط سازمان‌ها و مجموعه‌ها شنیده شود و به همکاری مشترک برای ارائه راهکار برسیم. باور ما این است که اکنون حجم بازار تجارت الکترونیک نسبت به کل تجارت ایران بسیار کوچک است و هرچه زودتر به این دغدغه‌ها و موانعی که در فرآیند رشد شرکت‌ها وجود دارد، جواب داده شود، پتانسیل رشد آنها در کشور زودتر ایجاد می‌شود. برداشت ما این است که با کمک به این اتفاق نه تنها به رفع دغدغه‌های دیجی‌کالا که به کل سیستم تجارت الکترونیک کمک می‌شود.»

گفتگوی راه پرداخت با هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی

فرایند شناسایی مشتری

او در ادامه گفت: «ما در تلاش هستیم بسیاری از چالش‌های دیجی‌کالا را مانند فرایند شناسایی مشتری با همکاری رگولاتور رفع کنیم. البته این روال قبلاً هم وجود داشته است، ولی ما به سریع‌تر انجام شدن آن کمک می‌کنیم. به‌طور مثال یکی از برنامه‌های ما این است که بتوانیم سرویس‌هایی مانند شاهکار را در اکوسیستم خود مورد استفاده قرار دهیم. همچنین سرویس‌های جدیدتر مانند تسویه حساب‌های سریع‌تر که مشتریان آن را از ما انتظار دارند، در برنامه خود قرار دهیم.»

برگشت پول

تمرکز اصلی دیجی‌پی بر فین‌تک است. امینی در این باره توضیح می‌دهد: «اگرچه مسئله‌ای که به صورت تاریخی برای بسیاری از استارت‌آپ‌های فین‌تک وجود دارد این است که آنها صرفا در حوزه پرداخت فعالیت کرده‌اند، اما در دیجی‌پی نگاه ما محدود به پرداخت نیست. امیدواریم در روال‌های دیگر هم که به باز شدن تفکر فین‌تکی در کشور کمک می‌کند، وارد شویم.»

امینی در مورد سه محصولی که توسط این شرکت ارائه شده، توضیح داد: «یکی از محصولات ما درگاه پرداخت هوشمند دیجی‌پی است. این محصول با بررسی دقیق کارایی در انتخاب اولیه هر درگاه، تصمیم می‌گیرد که مشتری بعدی به صورت آنی می‌خواهد از کدام‌یک از این درگاه‌ها استفاده کند و منجر می‌شود شانس موفقیت مشتری در پروسه خرید و بررسی رسید، بهبود پیدا کند. نهایتا پذیرنده از اینکه خرید موفقی اتفاق افتاده هم منتفع می‌شود.»

او در ادامه گفت: «محصول دیگر ما برگشت پول است. علت انتخاب درگاه‌ها برای خرید مشتری این است که افزونه‌ای برای برگشت پول آنها وجود دارد و این برگشت پول به صورت اتوماتیک در اکوسیستم دیجی‌کالا ادغام شده است؛ یعنی وقتی تماسی از طرف مشتری صورت می‌گیرد یا به هر دلیلی در فرایند برگشت پول کالا قرار می‌گیرد، به یکی از سرویس‌های زیرساختی دیجی‌پی اطلاع و پول به‌صورت اتوماتیک به همان کارتی که پرداخت با آن انجام شده، مرجوع داده می‌شود.»

سومین محصولی که امینی معرفی کرد، اپلیکیشن دیجی‌پی بود که همین ماه نسخه اولیه آن راه‌اندازی شده است. او درباره این اپلیکیشن توضیح داد: «برداشت ما این است که با ارائه این اپلیکیشن علاوه بر اینکه تجربه کاربری بهتری نسبت به اپلیکیشن‌های مشابه در اختیار مشتری قرار می‌دهیم، این پتانسیل وجود دارد که سرویس‌های خاص‌تری هم با این تجربه کاربری در اختیار مشتری قرار دهیم.»

او با توضیح اینکه ما فعلا با سرویس‌های پایه شروع کرده‌ایم، ادامه داد: «سال آینده مشتاق هستیم که سرویس‌هایی را با ویژگی‌های جدید در این اپلیکیشن به مشتری معرفی کنیم.»

ارائه سرویس‌های مشابه بر وب

او درباره تعداد کاربران این اپلیکیشن گفت: «در حال حاضر با مجموع کافه بازار و گوگل‌پلی بالغ بر ۳۵ هزار کاربر اضافه شده است که با کانال‌های دیگر به ۵۰ هزار کاربر هم می‌رسد. بد نیست اشاره کنم که سرویس‌های اخیر ما کمتر از ۱۵ روز کاری است راه‌اندازی شده و استقبال از سرویس‌ها و تولیدات بیشتر از انتظار ما بود. فکر می‌کنم بخشی از این روند روبه‌رشد به زیرساخت برمی‌گردد. ما به صورت هفتگی امکان ارائه تولیدات و سرویس‌های جدید از اپلیکیشن به مشتری را داریم. چیزی که شاید برای شرکت‌های دیگر ماه‌ها طول بکشد.»

گفتگوی راه پرداخت با هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی

او در پاسخ به چالشی که برای برنامه‌های iOS رخ داده بود، گفت: «متاسفانه این مشکل زمانی به وجود آمد که به تازگی نسخه جدید اپلیکیشن را راه‌اندازی کرده بودیم؛ اما راه‌حل‌های آن شناخته شده است. یکی از این راه‌حل‌ها سرویس حساب تعامل است که لزوماً راهکار درازمدتی نیست. ارائه سرویس‌های مشابه بر بستر وب هم از دیگر راه‌حل‌ها است. پیشنهاد من این است که رگولاتور هم به عنوان راهکار جایگزین به این راه‌حل فکر کند. اکنون کارگروه‌هایی در دنیا با محوریت گوگل آغاز به کار کرده‌اند که بر پرداخت و بر بستر وب کارهای زیرساختی انجام می‌دهند که در حوزه امنیتی رگولاتورها به آن پاسخ داده شود. این راه‌حل هنوز در مرحله تحقیق ‌و توسعه است، ولی ما هم به عنوان راهکار جایگزین به آن نگاه می‌کنیم.»

امینی در صحبت‌هایش به تجربه کاربری اشاره کرد و گفت: «تجربه کاربری یکی از پایه‌های اصلی فعالیت دیجی‌پی است. ما هم در صورتی در این کار به‌طور جدی فعالیت می‌کنیم که متوجه شویم تجربه کاربری مشتریانمان در خطر نمی‌افتد.»

با دیجی‌کالا بیشتر دیده شدیم

او درباره تیم قبلی خود که هماپی بوده، گفت: «بعد از اینکه دیجی‌پی فعالیتش را شروع کرد، تعدادی از نیروهای شرکت هماپی به دیجی‌پی منتقل شدند و تعدادی هم به شرکت‌های دیگر رفتند. در این میان کاربران هماپی هم نسبت به اپلیکیشن جدید بازخورد نشان دادند که برای بهتر شدن فعالیتمان از این بازخوردها استفاده می‌کنیم.»

او بزرگ‌ترین چالش پیش روی دیجی‌پی را توضیح داد و گفت: «زمانی که در هماپی بودیم، ما به‌عنوان یک استارت‌آپ کوچک دیده می‌شدیم و اکنون به پشتوانه دیجی‌کالا، توقع مشتریان هم از ما بیشتر شده است. از اینکه این فرصت در دیجی‌کالا برای ما به وجود آمده خوشحالیم. گرچه یک شرکت مستقل محسوب می‌شویم که در ابتدای راه هستیم، اما سعی می‌کنیم که کاربرها از این سرویس جدید رضایت داشته باشند و بتوانیم خلاقیتی را که دیجی‌کالا ایجاد کرده، ادامه دهیم.»

محوریت کیف پول در دیجی‌پی

امینی در ادامه به مسئله کیف پول الکترونیکی اشاره کرد و گفت: «برتری ما نسبت به رقبا این است که به محوریت کیف پول تاکید زیادی داریم، چراکه داشتن کیف پول در اکوسیستم برای کاربران دیجی‌کالا و دیجی‌پی تجربه قابل توجهی است. گرچه که بسیاری از رقبا سرویس‌های پایه را ارائه می‌دهند، ولی کیف پول در آنها نقش حاشیه را دارد. البته ممکن است بخشی از آن هم به این مسئله برگردد که فرایند رگولاتوری در حال تکمیل شدن است. تجربه کیف پول در ایران تقریبا تجربه تازه‌ای است و مردم هنوز بسیاری از کاربردهای آن را نمی‌دانند. واقعیت این است که اگر حسابی باشد که مشتریان با حفظ امنیت، خریدهای اینترنتی‌شان را سریع‌تر انجام دهند، جذابیت زیادی برای آنها حاصل می‌شود. تصور ما این است که با کمک رگولاتوری این مرحله نهایی شود و حجم خرید اینترنتی به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا کند.»

او با بیان اینکه دیجی‌پی در شرف پرداخت‌بان شدن است، توضیح داد: «کاربران اکنون سرویس کارت‌به‌کارت را دارا هستند و علاوه بر آن با ۱۵ بانک در این زمینه مشارکت داریم. در کنار آن سرویس‌های پرداخت قبض،  خرید شارژ و اینترنت و کیف پول هم برای ارائه وجود دارد که مجموع آنها با محوریت کیف پول برای ما ارزش افزوده‌ای ایجاد می‌کند که کاربران کسب‌وکار دیجی‌کالا می‌توانند از آن استفاده کنند.»

به گفته امینی مشتری بزرگ دیجی‌پی در حال حاضر دیجی‌کالاست، اما با چند برند شناخته شده دیگر هم به مذاکره پرداخته‌اند.

وجود بازیگران مختلف، به فرهنگ خرید اینترنتی کمک می‌کند

در ادامه امینی نظر خود را درباره مشکلی که برای سایت بامیلو پیش آمده، بازگو کرد. او با اشاره به اینکه از این قضیه خوشحال نیستند، توضیح داد: «در حوزه تجارت الکترونیک هر بازیگری که به فرهنگ خرید الکترونیکی کمک کند، به‌کل این اکوسیستم کمک کرده است. اکنون تقریباً میان بیشتر بازیگران این حوزه این نگاه وجود دارد که همه در یک قایق هستیم و منطقی نیست که فکر کنیم از بین رفتن بخشی از بازیگران این داستان به نفع بقیه بازیگران اکوسیستم است.»

گفتگوی راه پرداخت با هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی

میرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا هم در این باره بیان کرد: «این مسئله نشانه خوبی از وضعیت اقتصادی و اکوسیستم استارت‌آپی کشور نیست. به همین دلیل این خبر برای هر فعال اقتصادی فارغ از اینکه در چه حوزه‌ای کار می‌کند، خبر ناخوشایندی است. تجربه دنیا نشان می‌دهد که هیچ راهی برای توسعه اقتصادی کشور جز رقابت وجود ندارد. رقابتی که باعث پیشرفت شرکت‌های خصوصی شده و این پیشرفت هم منجر به توسعه اقتصادی می‌شود. در نتیجه هر اتفاقی که منجر به کاهش رقابت شود، اتفاق خوبی برای دیجی‌کالا نیست و این سایت ترجیح می‌دهد که بازیگران مختلفی در بازار وجود داشته باشند.»

موسوی ادامه داد: «هزینه ایجاد فرهنگ خرید اینترنتی اهمیت زیادی دارد. ما با تمام رشدی که در این چهار سال اخیر در فضای آنلاین داشتیم، خرده‌فروشی آنلاین تنها سهمی ۱.۵درصدی از بازار خرده‌فروشی ایران دارد که حتی نسبت به کشورهای منطقه هم عدد کوچکی است رقبای قدرتمند می‌توانند این سهم آنلاین را گسترده‌تر کنند.»

 

این مطلب اولین‌بار در پایگاه خبری راه پرداخت منتشر شده و در دیجی‌کالا مگ بازنشر شده است.

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.