برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

اطلاع رسانی‌ها۱۷ آبان ۱۳۹۵

ربات های پرنده ی حمل کالا (نوآوری، آسمان، آینده)

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

دریافت سریع سفارش، نیاز مهم مشتریان دیجی‌کالاست. از طرفی روش‌های معمول ارسال كالا، در آینده پاسخ‌گوی اين نياز نخواهند بود. با افزايش هرروزه‌ی مشکلات حمل‌ونقل در كلان‌شهرها، تامين اين نياز دشوارتر هم خواهد شد؛ اما گاهی بن‌بست‌ها فرصتی برای نگاهی متفاوت، شروعی تازه و به‌چالش‌کشیدن راهکارهای معمول فراهم می‌آورند.
تاکنون تعدادی از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ دنيا، نمونه‌های آزمایشی از ربات پرنده‌ی حمل کالای خود را معرفی کرده‌اند. تدوین مقررات مربوط به ربات‌های پرنده هم در بعضی از كشورها با سرعت زیادی در حال انجام است؛ اما دیجی‌کالا تصمیم گرفت به‌جای خريد يک ربات آماده يا حتی ساختن آن از طریق تولیدكننده‌های صنعتی، با اعتماد به توان‌مندی نخبگان رباتيک کشور، از همه‌ی ظرفیت‌های موجود استفاده کند. با همین رویکرد، دیجی‌کالا مسابقه‌ای برای ساخت ربات پرنده‌ی حمل کالا برگزار کرد.
نخستین مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا زمستان سال گذشته آغاز شد. با انتشار فراخوان اولیه، درمجموع ۶۳ تیم با عضویت ۲۵۰جوان متخصص از سراسر كشور در مسابقه ثبت‌نام کردند. پس از بررسی تخصصی تیم‌ها از سوی شورای علمی مشورتی مسابقه‌، ۱۶ تیم برای حضور در بخش نمایشگاهی و ۱۱ تیم برای شرکت در مسابقه انتخاب شدند و جزییات قوانين مسابقه در نشست‌های حضوری به آن‌ها ابلاغ شد. در نهایت پس از برگزاری پیش‌مسابقه و ارزیابی میدانیِ عملکرد تیم‌های داوطلب، ۹ تیم به مرحله‌ی نهایی مسابقه راه یافتند که دو تیم از این جمع، از بخش نمایشگاهی به این مرحله رسیده بودند.
نشست با تیم ها، بازدیدهای فنی شورای علمی از همه ی تیم های شرکت کننده، برگزاری کارگاه آموزشی و فرایند پیش مسابقه، تلاش هایی برای همراهی تیم ها در این مسیر تازه بود.

drone_no11

نتایج مسابقه

پس از هشت ماه تعامل نزدیک، در روز ۲۸ شهریور ۹۵، ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا در ماموریتی که توسط شورای علمی مسابقه طراحی شده‌بود، برای تحویل کالا به مشتریان فرضی، در پارک فناوری پردیس با یک‌دیگر رقابت کردند. شورای علمی با جمع‌آوری و بررسی همه‌ی داده‌ها و اطلاعات میدانی مسابقه و با وفاداری به قانونِ تنظیم‌شده، به این نتیجه رسید که هیچ‌یک از تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقه منطبق بر قانون مصوب، موفق به انجام بی‌نقص و کامل همه‌ی مراحل مأموریت تحویل کالا نشده است؛ ازهمین‌رو و برای وفاداری به قانون، جایگاه نخست بخش مأموریت اصلی در این دوره به تیمی تعلق نگرفت. با این‌همه برای قدردانی از گروه‌ها،به  تیم های شایسته ی تقدیر،  دیپلم افتخار تعلق گرفت؛هم‌چنین شورای علمی یک جایزه برای رفتار حرفه‌ای در نظر گرفت و جایزه‌ی دیگری را به‌خاطر شهامت حضور در  این رقابت حرفه‌ای به جوان‌ترین تیم اهدا کرد.

دیجی‌کالا از روز نخستِ مسابقه، چالش‌های بسیار و فراز و نشیب‌های فراوانی را از سر گذراند. تعامل نزدیک و شناخت جوان‌هایی که برای اثبات توانمندی‌های خود چالش بزرگی را پذیرفتند و اشتیاق زیادی برای موفقیت داشتند، بزرگ‌ترین دستاورد این رویداد بود؛ جوانانی که می‌توان برای ساختن آینده روی آن‌ها حساب کرد. در تمام مسير کوشیدیم که سر در آسمان داشته باشیم و پا بر زمین. خطر کردیم و گفتیم می‌شود؛ باید بشود. لبخند رضایت مشتریان دیجی‌کالا همیشه ما را نسبت به ادامه‌ی مسیر امیدوار نگه می‌دارد.

‌ ‌ ‌

Download_PDF

اگر به این مطلب علاقه داشتنید، سایر مطالب مجله را هم مطالعه کنید. برای مطالعه‌ روی عکس زیر کلیک کنید.

Magazine_Digikala‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.