برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

رویداد‌ها۰۹ خرداد ۱۳۹۷

سخنرانی الساندرو دوری، مدیر عملیات دیجی‌کالا در دانشگاه امیرکبیر درباره تجارت الکترونیک

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

روز سه‌شنبه هشتم خرداد الساندرو دوری، معاون عملیاتی دیجی‌کالا در دانشگاه امیرکبیر برای دانشجویان درباره دیجی کالا و تجارت الکترونیک بخصوص در کشورهای در حال توسعه صحبت کرد. دوری توضیح داد که روند کارها در دیجی‌کالا دقیقا به چه شکلی اتفاق می‌افتد. در ابتدای صحبت‌هایش دوری به تاریخچه زندگی خودش اشاره کرد. در ایتالیا متولد شده و در دانشگاهی در میلان مدیریت خوانده است. دوری به سابقه کاری‌اش اشاره کرد و گفت: «هرچند زاده ایتالیا هستم اما خودم را شهروند جهان می‌دانم. در طول ۸-۹ سال گذشته در آسیا زندگی کردم و از نوامبر سال پیش به ایران آمدم. درست قبل از آن حراج ویژه یلدا. به هر حال بعد از تمام شدن درسم به چین رفتم و در آنجا مدرک ارشدم را گرفتم و حس کردم کار کردن در این قسمت از جهان چقدر جذاب‌تر است. در چین برای کمپانی فرررو کار کردم که کارخانه شکلات‌سازی بود. اما کار کردن برای این کمپانی بزرگ به من نشان داد که گرچه برندش خیلی شناخته شده است اما کارش واقعا آنقدرها هم هیجان‌انگیز نبود. کارم در تجارت الکترونیکی سال 2011 شروع شد. برای کمپانی راکت اینترنت کار می‌کردم.»

نکته جالب اینکه دانشجویان با اسم این کمپانی آشنا بودند و در پاسخ به الساندرو که پرسید آیا کسی این کمپانی را می‌شناسد یا نه، یکی دو نفر توضیح دادند که کار این شرکت طراحی پلتفرم برای شرکت‌ها و تجارت‌های مختلف در سرتاسر جهان است. الساندرو توضیح داد که این شرکت برای تجارت‌های الکترونیکی در کشورهایی که هنوز تجارت الکترونیکی در آنها باب نبود سایت طراحی می‌کرده و آن سایت‌ها چیزهای مختلفی می‌فروختند. البته در آمریکا و اروپا و روسیه هم مثل کشورهای جنوب شرق آسیا فعالیت داشته است. دوری برای شش سال به ویتنام و تایلند و سنگاپور و خیلی از کشورهای آسیای جنوب شرق سفر می‌کند و بعد به کمپانی کوچکی می‌پیوندد که به صورت اینترنتی لباس می‌فروختند و از آنجا کارش را به عنوان تحلیلگر شروع کرد.

تجارت الکترونیک دوری ۲

نکته جالب در میان حرف‌های دوری حسی بود که از کار کردن در استارتاپ‌ها دست می‌دهد. او گفت: «اگر محل کارت چنین جایی باشد هر روز که واردش می‌شوی با روز قبل متفاوت است. هر روز باید کار جدیدی انجام بدهی و این همان کاری است که هر آدم زیر ۳۰ ساله‌ای آرزویش را دارد. اینکه هر روز به جایی برود که باید وظیفه‌ای را در آن انجام بدهد تا به هدف برسد و بعد سراغ هدف دیگری برود.» الساندرو به دنبال چالش‌های دیگر بود که یک سال پیش به ایران سفر کرد و در اینجا با دیجی‌کالا و بنیانگذارانش برادران محمدی آشنا شد. برایش جالب بود در کشوری به این بزرگی که تجارت الکترونیکی چندان هم باب نیست شرکتی به این وسعت کار تجارت الکترونیکی انجام می‌دهد. دوری گفت: «بعد از آن در دیجی‌کالا همان کاری را انجام دادم که پیش از این در جنوب شرق آسیا انجام می‌دادم ولی در ابعاد بسیار بزرگتر. نه فقط فروختن لباس که انواع و اقسام لوازم دیجیتال و آشپزخانه.»

بعد از آن دوری به طور کامل درباره تجارت الکترونیکی و دیجی‌کالا توضیحاتی داد. دیجی‌کالا بهمن ماه گذشته یازدهمین سال تولدش را جشن گرفت. در چارتی که دوری به دانشجویان نشان داد مشخص کرد که دیجی‌کالا از سال ۱۳۸۵ با فروختن دوربین شروع به کار کرد. درنتیجه می‌شود سیر تکاملی سایتی را که زمانی فقط دوربین می‌فروخت و حالا مثلا در دیجی‌استایل لباس هم می‌فروشد را به وضوح دید. الساندرو توضیح داد که چطور دیجی‌کالا تجارت الکترونیکی را در ایران شکل داد. دیجی‌کالا به کاربرانش توانایی خرید آسان با قیمت مناسب را داد.

۱۳۸۵ سالی بود که برادران محمدی دیجی‌کالا را تاسیس کردند و در ابتدای کار مهم‌ترین کاری که دیجی‌کالا انجام می‌داد نوشتن مقاله و ریویو روی دوربین‌ها بود که مشتریانش راحت‌تر بتوانند انتخاب یا خرید کنند. به گفته الساندرو دیجی‌کالا سایتی بود که در آن می‌توانستید اطلاعاتی درباره چیزهایی که می‌خواهید بخرید پیدا کنید. تا سال ۱۳۹۱ دیجی‌کالا بیشتر یک کسب و کار خانوادگی بود و روی وسایل الکترونیکی تمرکز داشت البته با محتوای خیلی خوب که چیزی بود که این سایت را متمایز می‌کرد. الساندرو گفت: «برای من خیلی جالب بود که مردم می‌گویند گاهی به دیجی‌کالا می‌روند تا درباره وسیله موردنظرشان اطلاعات کسب کنند.» از سال ۱۳۹۱ دیجی‌کالا از حالت کسب و کار خانوادگی خارج شد و اولین سرمایه‌گذارش یعنی سرآوا را پیدا کرد. تعداد کارمندان دیجی‌کالا زیاد شد و به بالای دو هزار نفر رسید و قانون بازگشت تا هفت روز را هم اجرایی کردند. بعد محتوا را هم در باب محصولات و هم در دیجی‌کالا مگ توسعه دادند.

الساندرو گفت: «با این حال سال ۱۳۹۳ نقطه عطف بزرگ دیجی کالا اتفاق افتاد و آنها شروع به تامین کالاهای مختلف خارج از حوزه الکترونیک کردند. و بعد شروع کردند به فرستادن اجناس به سرتاسر کشور و نه فقط تهران. بعد وب‌سایت فشن دیجی‌استایل افتتاح شد.»

الساندرو دوری اشاره کرد که سال گذشته دیجی‌کالا تبدیل به دومین سایت پربازدید ایران بعد از گوگل شد: «در سال گذشته چه چیزی در دیجی‌کالا تغییر کرد؟اینکه فروشندگان را جذب کرد تا محصولات‌شان را در دیجی‌کالا معرفی کرده و بفروشند. درنتیجه مدل دیجی‌کالا تغییر کرد. این کار فوایدی داشت از جمله اینکه تامین کالا راحت‌تر شد اما محدودیت‌هایی هم این ماجرای تامین از طریق خرید و فروش به وجود آورد که مهم‌ترین‌شان این است که کنترل ما را روی محصولات کمتر می‌کند.»

الساندرو اشاره کرد که حالا دیجی‌کالا از طریق درگیر کردن فروشنده‌ها در تامین کالا توانایی این را پیدا کرده که بیش از ۴۰۰هزار محصول به مشتریانش عرضه کند.

الساندرو به فراگیرتر شدن تجارت الکترونیکی در ایران اشاره کرد و گفت: «تجارت الکترونیکی صنعتی است که کاملا شیوه خرید را در سرتاسر جهان تغییر داده است. شما دیگر مجبور نیستید به مغازه بروید بلکه مغازه را به خانه‌تان می‌آورید. در جایی مثل تهران که رفتن از جایی به جای دیگر زمان زیادی می‌برد این یک موهبت است که بتوانی خریدت را از هر جا که هستی انجام بدهی. این یک صنعت جدید است ولی صنعتی که قرار است باقی بماند. در حال حاضر فقط 0.8درصد از خریدهای مردم ایران به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. از رقم کل چرخه خرید و فروش که معادل ۹۵ میلیارددلار است. درصد خرید آنلاین مثلا در ترکیه خیلی بالاتر و معادل 2.3 درصد است. ولی از همین رقم بیش از ۹۰درصد خریدهای آنلاین از سایت دیجی‌کالا صورت می‌گیرد.»

الساندرو چرخه رسیدن کالا به انبار دیجی‌کالا و بعد ارسال آن به دست مشتری توسط دیجی اکسپرس را توضیح داد. چرخه‌ای که اگر کامل صورت بگیرد و مرجوعی و شکایتی در کار نباشد یعنی همه جزییات کارشان را درست انجام داده‌اند. به گفته الساندرو دوری در حال حاضر دیجی‌کالا بیش از دو میلیون مشتری فعال دارد که هر ماه از آن خرید می‌کنند. تعداد کاربرانی که به سایت سر می‌زنند از ۴.۳ میلیون نفر بیشتر است و 2.6 میلیون نفر هم اپلیکیشن دیجی‌کالا را دانلود کرده و از آن استفاده می‌کنند. در شبکه‌های اجتماعی دیجی‌کالا بیش از 600هزارنفر فالوئر دارد. در حال حاضر تعداد فروشنده‌های دیجی‌کالا بیش از دو هزار نفر است.

بعد از صحبت‌های الساندرو دوری درباره تجارت الکترونیک در ایران و اینکه چطور رو به گسترش است دانشجویان سوالات متعدد خودشان را از او پرسیدند.

تجارت الکترونیک دانشجویان

سوالاتی درباره حمایت از تولید ایرانی مطرح شد که الساندرو دوری پاسخ داد از ابتدای امسال تعداد کالاهای ایرانی سایت بیشتر شده ولی دیجی‌کالا در تلاش است همچنان با برندهای معتبر مثل آدیداس هم همکاری کند.

الساندرو توضیح داد که همه برندها و کمپانی‌ها علاقمند به حضور در ایران هستند و دیجی‌کالا در تلاش است رضایت خاطر همه مشتریانش را برآورده کند.

در پایان دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به رسم تقدیر و سپاس لوحی به مدیر عملیاتی دیجی کالا تقدیم کردند و عکس یادگاری گرفتند.

تجارت الکترونیک

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.