برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا، بزرگترین سرمایه‌‌گذاری خارجی حوزه ICT ایران

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

بر اساس گزارش «‌عملکرد صد روزه دولت»، سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا به عنوان تنها سرمایه‌گذاری خارجی در بخش فناوری اطلاعات ایران در این بازه زمانی معرفی شده است.

گسترش و رشد پرشتاب استارت‌آپ‌ها و تجارت الکترونیکی طی چند سال اخیر در ایران، فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه اقتصادی کشور فراهم آورده است. دیجی‌کالا به عنوان بزرگ‌ترین کسب وکار اینترنتی ایران طی ده سال گذشته به طور متوسط رشد سالانه ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است. برای استمرار این رشد، جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی استراتژیکی موثر است، که علاوه بر آورده‌ی مالی به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی متعهد باشد. به همین علت، جذب سرمایه اخیر برای رقابت این شرکت ایرانی با رقبای خارجی منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

دیجی‌کالا از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ فرآیند جذب سرمایه را از طریق شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت *(IIIC) و به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازای ۲۱ درصد سهام آغاز کرد. این فرآیند جذب سرمایه با اخذ « مجوز سرمایه‌گذاری خارجی ( فیپا)»، از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» اخیرا کامل شده است.

این نخستین بار است که سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ ایرانی به عنوان عملکرد دولت در بخش سرمایه‌گذاری خارجی مورد تاکید قرار گرفته و میزان سهام مبادله شده نیز به طور شفاف اعلام می‌شود. منابع حاصل از این سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت‌های لجستیکی، توسعه‌ی پلت‌فرم نرم‌افزاری، خلق فرصت‌های شغلی بیشتر در سراسر کشور، تأسیس بزرگترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه و راه‌اندازی مرکز مجازی فروشندگان و تولیدکنندگان ایرانی (Marketplace) اختصاص یافته است.

اکثریت سهام دیجی‌کالا همچنان در اختیار افراد و شرکت‌های ایرانی قرار دارد ضمن این‌که این سرمایه‌گذاری علاوه بر ارزش مادی منجر به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی نیز شده است. نتایج این اتفاق نه تنها به دیجی‌کالا  بلکه به رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشور و جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی کمک فراوان خواهد ‌کرد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و روند پیش رو، امسال ارزش دیجی‌کالا ا از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.