برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

اطلاع رسانی‌ها۰۲ مهر ۱۳۹۵

شورای علمی، نتایج نخستین مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا را اعلام کرد

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

انتظار به سر رسید؛ همان‌طور که در خبرهای قبلی آمده بود، در پایان هفته‌‌ نتایج نخستین مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا اعلام شد. این نتایج حاصل جلسه‌های طولانی ارزیابی داده‌های مربوط‌به عملکرد تیم‌هاست که با حضور هشت عضو محترم شورای مشورتیِ علمی و داوران مسابقه برگزار شد. هیئتی از متخصصان حوزه‌های مختلف فناوری رباتیک که طی ماه‌های گذشته، ساعت‌های بسیار به‌صورت متمرکز برای طراحی، اجرا و جمع‌بندی این رویداد تازه، بی‌دریغ تلاش کردند. در جلسات ارزیابی، نمایندگان دیجی‌کالا نیز در جایگاه ناظر حضور داشتند تا اطمینان حاصل شود همه‌ی بندهای قانون مسابقه که از اردیبهشت امسال به تیم‌ها ابلاغ شده بود، بی‌کم‌وکاست در نظر گرفته می‌شود و قضاوت‌ها تنها مبتنی‌بر داده‌ها و اطلاعات موجود صورت می‌گیرد. طی این جلسات، هر بخش از عملکرد تیم‌ها به‌طور جداگانه، مطابق با جدول امتیازهای درج‌شده در قانون و برمبنای کیفیت انجام هر بخش، از سوی همه‌ی اعضای شورای علمی امتیازدهی شدند و جمع‌بندی نهایی در قالب «بیانه‌ی شورای مشورتی علمی و داوران مسابقه»، تدوین و از سوی همه‌ی اعضای آن تأیید شد.

مشخصات اعضای محترم شورای علمی مسابقه به‌ترتیب حروف الفبا، به این شرح است:

  • دکتر افشین بناءزاده؛ عضو ارشد انجمن بین‌المللی هوافضای آمریکا و عضو هیئت‌علمی دانشکده‌ی مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف.
  • کاپیتان حسام ملکی؛ مدیر فنی مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌ی گروه مکانیک دانشگاه تهران.
  • دکتر رضا کلانتری‌نژاد؛ مدیرعامل شرکت نوآوران فناوری‌های همگرای شزان.
  • دکتر سعید شیری؛ عضو هیئت‌علمی دانشکده‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
  • دکتر مجید قلی‌پور؛ عضو کمیته‌ی علمی سیاست‌گذاری و برگزاری مسابقات رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی.
  • دکتر محمد نوروزی؛ عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
  • دکتر مهدی بهارلو؛ خبره‌ی صنعت هوایی مرکز پژوهشی سیاست و دیپلماسی علم و فناوری.
  • مهندس مهرداد صباغی؛ معاون اسبق صنایع و فناوری‌های پیشرفته‌ی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.

متن بیانیه‌ی شورای علمی، عیناً در ادامه آمده است:

[quote]

بیانیه‌ی شورای مشورتی علمی و داوران «مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا»

از یک‌سال پیش، فرایند طراحی و اجرای نخستین «مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا» با هدف شناسایی توانمندترین تیم‌های تخصصی کشور در حوزه‌ی ربات‌های پرنده، آغاز شد. چشم‌انداز توسعه‌ی فناوری بومی، بررسی توانمندی‌های موجود در کشور، درنظرگرفتن نیازمندی‌های فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به‌عنوان کاربر ربات پرنده‌ی حمل کالا و همچنین بررسی مسابقه‌های مشابه، سبب شد قوانینی نزدیک به شرایط واقعی ارسال سفارش با ربات پرنده تنظیم شود که نسبت‌به مسابقات رایج رباتیک، به‌مراتب دشوارتر بود. همچنین به‌منظور ترغیب شرکت‌کنندگان، به پیاده‌سازی اصولی و ساخت بر مبنای طراحی دقیق، بخشی با عنوان «ارزیابی طراحی» نیز در این قانون گنجانده شد؛ قوانینی هدفمند که برای سنجش بلوغ فناوری‌های بومی و شناسایی تیم‌های حرفه‌ای در این حوزه تنظیم شد.

طبق گزارش تیم اجرایی، پس از انتشار فراخوان مسابقه 63 تیم با عضویت بیش از 250 جوان علاقه‌مند و متخصص این حوزه، با ارسال مستندات در مسابقه ثبت‌نام کردند. پس از «بررسی اطلاعات فنی» تیم‌های متقاضی غربال شدند و در نهایت 11 تیم به بخش مسابقه و 15 تیم به بخش نمایشگاهی راه یافتند. نشست‌های صمیمی با شرکت‌کنندگان، بازدیدهای فنی شورای علمی از تیم‌ها و برگزاری کارگاه آموزشی بر اساس شناختِ به‌دست‌آمده از نقاط قوت و ضعف تیم‌ها، از جمله فعالیت‌هایی بود که برای ارتقا و کمک به تحقق اهداف این مسابقه انجام گرفت. در نهایت پس از برگزاری پیش‌مسابقه و ارزیابی میدانیِ عملکرد تیم‌های داوطلب، 9 تیم به مرحله‌ی نهایی مسابقه راه یافتند که دو تیم از این جمع، از بخش نمایشگاهی به این مرحله رسیده‌اند.

پس از هشت ماه تعامل نزدیک با فعالان حوزه‌ی رباتیک، این امید در شورای علمی به‌وجود آمده است که اهداف بلندِ این مسابقه برای استفاده از چارچوب «نوآوریِ باز» به‌منظور توسعه‌ی محصول فناورانه در ایران، تحقق‌یافتنی است. با تلاش و همکاری مستمر می‌توان از این چارچوب نوین برای نوآوری در کسب‌وکارها و درنتیجه بهبود زندگی انسان بهره برد. شورای مشورتیِ علمی و داوران «مسابقه‌ی ربات پرنده‌ی حمل کالا» مفتخر است خرسندی خویش را از نقش مؤثرِ این مسابقه در رشد زیست‌بوم توسعه‌ی فناوری مبتنی بر رویکرد «نوآوری باز» در کشور ابراز نماید.

نتایج مسابقه

شورای علمی، با جمع‌آوری و بررسی همه‌ی داده‌ها و اطلاعات موجود میدانی مسابقه و با وفاداری به قانونِ تنظیم‌شده، ضمن قدردانی از همه‌ی تیم‌های شرکت‌کننده و تحسین تلاش مستمر و سازنده‌ی تیم‌ها اعلام می‌کند که متأسفانه هیچ یک از تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقه منطبق بر قانون مصوب، موفق به انجام بی‌نقص و کامل همه‌ی مراحل مأموریت تحویل کالا نشده است؛ ازهمین‌رو و برای وفاداری به قانون، جایگاه نخست بخش مأموریت اصلی در این دوره به تیمی تعلق نخواهد گرفت. اما این به‌معنی نادیده‌گرفتن تلاش امیدوارکننده و ارزنده‌ی این تیم‌های کارآمد نیست.

در بخش مأموریت اصلی، شورای علمی مفتخر است، ضمن قدردانی از تیم «AirsAsia از شرکت ایرسا آسیا آسمان» به‌خاطر نمایش چشمگیر و تلاش هدفمند در میدان مسابقه، «دیپلم افتخار بخش مأموریت اصلی» را به‌ترتیب الفبا، به دو تیم «Falcon»‌ و «MRL از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین» تقدیم کند.

در بخش ارزیابی طراحی، مطابق قانون مسابقه به‌دلیل انجام‌نشدن کامل سه آیتم از چهار آیتم مأموریت اصلی، تیم‌ها موفق به دریافت جایگاه نخست نشده‌اند؛ اما شورای علمی بنا به وظیفه و برای تقدیر از تلاش ستودنی تیم‌های شرکت‌کننده، با افتخار «دیپلم افتخار بخش طراحی» را به‌ترتیب الفبا، به دو تیم «ARC از دانشگاه صنعتی امیرکبیر» و «MRL از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین» تقدیم می‌کند.

در بخش چالش‌های فنی، باتوجه‌به اجرایی‌نبودن برخی از بخش‌ها به‌دلیل شرایط نامساعد جوی و محدودیت‌های زمانی، شورای علمی تنها بخش «چالش خلاقیت» را ارزیابی نمود. بدین‌ترتیب، شورای علمی مسابقه برای ارج‌نهادن به روحیه‌ی خلاقیت دانشمندان جوان کشور، ضمن قدردانی از ابتکار همه‌ی تیم‌های شرکت‌کننده «دیپلم افتخار چالش خلاقیت» را به تیم «IRSE از دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب» تقدیم می‌کند.

هم‌سو با ارزش‌های محوری دیجی‌کالا، شورای علمی علاوه‌بر معیارهای فنی، اخلاقِ سنجیده و همچنین رفتار حرفه‌ی را معیاری اساسی در سنجش تیم‌های شرکت‌کننده می‌داند. بر همین اساس ضمن قدردانی از تیم‌های «AirsAsia از شرکت ایرسا آسیا آسمان» و «IRSE از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب» به‌خاطر حُسن اخلاق و برخورد محترمانه، «جایزه‌ی ویژه‌ی بااخلاق‌ترین تیم» را به تیم «Falcon» تقدیم می‌کند. همچنین شورای علمی، «جایزه‌ی ویژه‌ی رفتار حرفه‌ای» را به‌دلیل برخورد سنجیده و حرفه‌ای با حوادث پیش‌بینی‌نشده‌ی روز مسابقه، پرهیز از هرگونه حاشیه‌روی و حفظ تمرکز و تلاش مضاعف برای انجام مأموریت تا آخرین لحظه، با افتخار به تیم «ARC از دانشگاه صنعتی امیرکبیر» تقدیم می‌کند. اخلاق پسندیده و رفتار حرفه‌ایِ این تیم‌ها بی‌گمان الگویی مناسب برای نخبگان آینده‌دار و جوان میهن و معیاری مهم در انتخاب بهترین‌ها برای ادامه‌ی این مسیر است. همچنین، به‌خاطر روحیه‌ی یادگیری و شهامت حضور در رقابتی حرفه‌ای، «جایزه‌ی ویژه‌ی جوان‌ترین تیم» به تیم جوان «King of Sky از پارک فناوری یزد» تقدیم می‌شود.

تحقق موفقیت‌های به‌دست‌آمده در فرایند برگزاری این مسابقه، مرهون بستر مناسبِ ایجاده‌شده توسط برگزارکننده‌ی این رویداد، یعنی فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا است که گامی کوچک اما مهم و بنیادین در جهت‌دهی به مسابقه‌های توسعه‌ی محصول فناورانه در کشور برداشته است. این شورا باور دارد که عزم جدی دیجی‌کالا برای توسعه‌ی ربات پرنده‌ی حمل کالا در ایران، در آینده‌ای نزدیک منجر به توسعه‌ی این محصول و بهره‌برداری عملیاتی از آن خواهد شد.

همچنین شورای علمی از همراهی دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پژوهشگاه هوافضا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش‌بنیان شزان و همچنین پارک فناوری پردیس، به‌خاطر حمایت‌های بی‌دریغشان از این رویداد، تشکر و قدردانی می‌کند.

امید است این گام کوچک، الگویی برای استفاده از رویکرد «نوآوری باز» برای استفاده از ظرفیت‌های فناورانه‌ی کشور و تحقق نیازهای صنعتی و تجاری میهن و افزایش رفاه عمومی باشد و جوانان نخبه‌ی کشورمان با ارتقای توانمندی فنی و مهارت‌های رفتاری، بیش‌ازپیش، چراغ امید را برای توسعه‌ی فناوری در ایران پرفروغ‌تر کنند.

2 مهر 1395

شورای مشورتیِ علمی و داوران نخستین مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا

 

[/quote]

در پایان این رویداد، دیجی‌کالا صمیمانه از تلاش بی‌دریغ شورای علمی، تیم‌های شرکت‌کننده، تیم اجرایی و فنی و همچنین حامیان محترم مسابقه، قدردانی می‌کند.

درخصوص جوایز نقدی، باتوجه‌به تغییر ساختار برگزیدگان از سوی شورای علمی، دیجی‌کالا وظیفه‌ی خود می‌داند کل مبلغ جوایز را که پیش‌تر در صفحه‌ی رسمی مسابقه اعلام شده است، با ساختاری جدید و با مشورت شورای علمی، به تیم‌های برگزیده در بخش‌های مختلف اختصاص دهد.

طی روزهای آتی، در نشستی صمیمی با حضور اعضای تیم‌های شرکت‌کننده، اعضای شورای علمی، نمایندگان تیم اجرایی و مدیران دیجی‌کالا، جوایز و لوح‌های تقدیر به نمایندگان تیم‌ها اعطا خواهد شد. با دیجی‌کالامگ همراه باشید تا از ادامه‌ی این مسیر آگاه شوید.

Drone_Footer

 

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.