برای تجربه بهتر در این وبسایت، لطفا از صفحه نمایش بزرگتر استفاده کنید.

دیگر رسانه‌ها۱۳ شهریور ۱۳۹۸

نمایشگاه صنایع دستی، آوردگاه هنر اصیل ایرانی

about digikala groupabout digikala groupabout digikala group
about digikala group0 دقیقه وقت خواندن

ایرنا: سی و دومین نمایشگاه صنایع دستی آوردگاه هنر اصیل و عمیق ایرانی است که نه تنها چیدمان بیشتر غرفه‌ها مرتبط با فرهنگ و پیشینه استان و شهر مربوطه است و غرفه‌داران هم عمدتا با لباس محلی ظاهر شده اند، بلکه علاقه‌مندان خوش ذوق هم با لباس سنتی معمولا در نمایشگاه حاضر می‌شوند و این یعنی فرهنگ غنی خود را باور داشتن.

به گزارش ایرنا، تنوع رنگ ها در سی و دومین نمایشگاه صنایع دستی مسحورکننده است؛ غرفه داران از هر قشر و صنفی هستند از زنان روستایی شهرهای دور کشور تا زنان سرپرست خانوار همین تهران؛ از سندروم داونی ها گرفته تا زندانیان در حال اشتغال در زندانهای کشور، معلولان توانمند و جوانان جویای نام در عرصه صنایع دستی. بیشتر غرفه داران تولیدکننده صرف هستند؛ اینجا می توانی دنیای هزار رنگ را ببینی. آثار دستی همه استان ها و شهرها و حتی روستاها در یک جا، توجه هنر دوستان را به خود جلب کرده است. نمایشگاه نه تنها محل عرضه صنایع دستی جای جای ایران است بلکه محل آشنایی مردم با فرهنگ بومی هر استان و نقطه از کشور است.

ورودی نمایشگاه که سالن های ٨ و ٩ است را اصفهانی ها گویی قرق کرده اند ابتدای این سالن دنیایی از آثار فیروزه کوبی و قلم زنی و خاتم کاری اصفهان به چشم می خورد، انتهای آن را هم بنیاد تعاون زندانیان استان اصفهان در اختیار دارد. غرفه داران سالن های ١٠ و ١١ از استان های متعدد کشور هستند و همچنین غرفه ٢٥ اما این غرفه داران بخاطر مرکز واقع نشدن و بازدید کمتر علاقه مندان کمی گلایه مند هستند.

در این میان استان تهران هم سعی کرد با کار روی فیروزه و خاتم، زیورآلات، لباس های سنتی، سفال گری و غیره تعدادی از غرفه ها را به خود اختصاص دهد،‌ نکته قابل توجه اینجاست بیشتر هنرها انگار از انحصار یک استان در آمدند.

بانویی در داخل غرفه همراه فروش در حال دوخت و دوز به شکل دندان موشی با دست روی لباس است و دیگری کار پرداخت روی نقره جات را انجام می دهد؛ یکی سرگرم سفالگری است و دیگری سنگ می تراشد.

حضور غرفه های دانش بنیان هم در نوع خود قابل توجه است مثلا دیجی کالا هم آمد تا از نزدیک با تولیدکنندگان نقاط دور ارتباط بگیرد و محصولات آنان را به قیمت مناسب تَر و با واسطه کمتر دست مصرف کنندگان و خریداران اصلی برساند.

اصطلاحات جدیدی در این نمایشگاه شنیدم مانند مبنای خانه بندی؛ حجم خوب خرید مردم یعنی ذائقه مردم از خرید کالاهای خارجی به صنایع دستی داخلی تغییر کرده است؛ پیشتر مردم برای تهیه دکور منزل، اجناس خارجی می خریدند، اما امروز با باور و اعتقاد یافتن به فرهنگ ایرانی و به دلیل زیبایی و تنوع صنایع دستی، خرید لوازم خارجی به سمت لوازم داخلی چرخش پیدا کرده است.

 کشورهای اروپایی مقصد تولیدات فیروزه کوبی ها

داوود صمیمی مدیر مجموعه فیروزه کوبی درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه به ایرنا می گوید: نمایشگاه از حیث کیفیت بهتر از سالهای قبل بود.

صمیمی درعین حال ادامه می دهد: اما به دلیل مسائل اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

عضو انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران با بیان اینکه ٥٠٠ هنرمند در مجموعه او مشغول به کار هستند، گفت: با هنرنمایی این نیروها، محصولات فیروزه کوبی ما در همه نقاط دنیا به فروش می رسد.

وی آلمان، فرانسه، نروژ، ایتالیا، امریکا و روسیه را بازار مقصد فیروزه کوبی های کارگاه های خود اعلام کرد.

اگر دغدغه فروش نداشته باشم، فرش ٩ متری با سنگ می بافم

فروش محصولات یکی از دغدغه های مهم تولیدکنندگان این نمایشگاه است طوری که فاطمه عرب گل سنگ تراش به ایرنا می گوید: من که تولیدکننده هستم نباید دغدغه فروش داشته باشم. چرا نباید سنگ های به این زیبایی تراش داده شده ام را نتوانم بفروشم.

وی افزود: اگر دغدغه فروش نداشته باشم می توانم فرش ٩ متری با سنگ ببافم.

این بانو که به همراه همسرش از استان قم در نمایشگاه صنایع دستی شرکت کرده است، ادامه می دهد: ٩٠ درصد سنگ هایی که می تراشم از قم است و برخی سنگ ها هم از کرمان و نیشابور.

غرفه داران نمایشگاه تولیدکننده اند نه دلال

بهرام صورتی طالب تولیدکننده چرم شمال به ایرنا گفت: افرادی که در این نمایشگاه غرفه دارند، تولید کننده هستند و دلال نیستند و برای مردم این فرصت فراهم شده تا بدون واسطه کالاهای مورد نیاز خود را بخرند.

این تولیدکننده محصولات چرمی با بیان اینکه تولیدکنندگان آنگونه که باید مورد حمایت واقع نمی شوند، اظهار داشت: ۱۸ سال است که در حوزه تولیدات فراورده های چرم فعالیت می کنیم و از سال ۲۰۱۲  هم نشان مهر اصالت داریم.

وی با اشاره به اینکه تنها تولیدکننده چرم با برند و شرکت ثبت شده در استان مازندران است، گفت: ۲۷ نفر به طور مستقیم در کارگاه تولیدی چرم شمال مشغول به کار هستند.

درانداختن طرحی نو با سوزن دوزی نقش فرش روی زیورآلات

نسیم بیگ شعبانی یکی دیگر از تولیدکنندگانی است که با سوزن دوزی نقش فرش روی زیورآلات طرحی نو در انداخته است و راجع به نو بودن کارش می گوید: طبق تحقیقات انجام شده تاکنون هنرمندی این کار را انجام نداده است ازین رو مالکیت معنوی و نشان ملی این کار به نام بنده ثبت شده است.

این کارآفرین که در حال حاضر ٢٥ هنرمند به صورت مستقیم در مجموعه اش مشغول به کار هستند، اظهارداشت: تاکنون در ١٢ نمایشگاه داخلی و چند نمایشگاه بین المللی از جمله بازار برلین و میلان حضور داشته است.

بنیاد تعاون زندانیان اصفهان و عرضه هزار قلم تولیدی زندانیان

یکی از غرفه های شلوغ و پر رفت و آمد نمایشگاه به غرفه بنیاد تعاون زندانیان استان اصفهان اختصاص داشت. مرتضی محمدی مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان اصفهان درباره اشتغال زندانیان گفت: هزارقلم جنس تولیدی زندانیان استان اصفهان در نمایشگاه صنایع دستی عرضه شده است که حاصل کار دست بیش از هزار زندانی است.

مدیربنیاد تعاون زندانیان استان اصفهان اظهارداشت: ٢ هزار و پانصد اشتغال مولد در اصفهان داریم؛ فعالیت های صنایع دستی زندانیان استان اصفهان شامل فیزوره کوبی، میناکاری، خانم کاری، پرداخت روی مس، سفال، چوب و چرم و منبت کاری می شود.

محمدی از اشتغال سه هزار زندانی در زندان های استان با «اشتغال نشسته» خبر داد و اظهار داشت: منجوق دوزی، تسبیح سازی، بافتنی و منبت کاری از جمله فعالیت های زندانیان با اشتغال نشسته است.

صنایع دستی استراتژیک ترین حوزه کسب و کار

مدیر روابط عمومی شرکت دانش بنیان دیجی کالا در گفت وگو با ایرنا معرفی پتانسیل های بستر آنلاین به فعالان حوزه صنایع دستی را مهمترین هدف حضور این شرکت در نمایشگاه صنایع دستی عنوان کرد و گفت: این شرکت دانش بنیان بزرگترین مسئولیت اجتماعی خود را قدرتمندتر کردن کسب و کارهای اجتماعی می داند و یکی از استراتژیک ترین حوزه های کسب و کار برای دیجی کالا، حوزه صنایع دستی است.

امیرحسن موسوی با بیان اینکه چهارمین سال است که در نمایشگاه صنایع دستی حضور دارند، اظهار داشت: هنرمندان صنایع دستی با ظرفیت های آنلاین برای فروش محصولات خود کمتر آشنا هستند؛ حوزه صنایع دستی میراث کشور است و اگر نتوانیم این میراث را در قالب مدرن ارائه دهیم، حیات صنایع دستی به همان شیوه سنتی کمی سخت به نظر می رسد.

وی با اشاره به حضور ٣٠ هزار کسب و کار در بازار برخط دیجی کالا گفت: ٢ هزار کسب و کار مربوط به فرهنگ و هنر است و صنایع دستی زیرمجموعه فرهنگ و هنر قرار دارد.

مدیر روابط عمومی دیجی کالا تصریح کرد: بانویی در گنبد که گلیم می بافت محصول خود را ٣٠٠ هزار تومان به واسطه می فروخت و مصرف کننده با چند دست واسطه همان محصول را ٥ میلیون تومان می خرید.  وی ادامه داد: اما همین شخص امروز خودش کالایش را در دیجی کالا عرضه می کند و ٦ برابر گذشته عایدی دارد و مصرف کننده هم با یک چهارم قیمت به همان کالا دسترسی پیدا می کند.

فرشبافی با مفاهیم زندگی امیرمومنان (ع)

نسرین سیف اللهی یکی دیگر از هنرمندانی بود که پنج تابلوی تذهیب او در غرفه آستان قدس رضوی به نمایش درآمده بود.

این طراح فرش با تشریح هنر عرضه شده خود در سی و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی اظهارداشت: عنوان پایان نامه ام «حضرت أمیرالمؤمنین (ع) در فرش» بود و از آنجا که در طرح های فرش بیشتر شمائل حصرت علی (ع) با حسنین (علیهم السلام)، با ذوالفقار و با شیری پشت سر آن حضرت مشاهده می شود، این کار جدیدی است.

وی افزود: ٥ طرح فرش با تقسیم بندی زندگی حضرت علی به ٥ قسمت ولادت، حلاوت، شجاعت، امامت و شهادت ایجاد کردم طوری که در قالب گلبرگ ها و پیچش های اسلیمی مفاهیم زندگی امیرمومنان نوشته شده است.

سیف اللهی اضافه کرد: نمونه تذهیب این پنج طرح در نمایشگاه ملی صنایع دستی عرضه شده است و آستان قدس رضوی تقبل کرد فرش را ببافد و آن را در موزه آستان قدس قرار دهد.

 

این مطلب اولین بار در خبرگزاری ایرنا منتشر شده و در اتاق خبر دیجی‌کالا بازنشر شده است.

اخبار مرتبط

برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است.